Het klinkt misschien een beetje vreemd uit de mond van iemand zoals ik die zelf consultant is. Maar ik wil mijn lezers toch met klem adviseren om goed na te denken voordat u een externe adviseur inhuurt. Mijn belangrijkste argument hiervoor is dat u naar alle waarschijnlijkheid al alle kennis in huis heeft om de oplossingen waar u naar zoekt te vinden. Er is namelijk een veel effectievere manier om deze kennis aan te boren dan het inhuren van een, vaak duur betaalde, adviseur.
De beste adviseurs zijn al bij u in dienst
Dat zijn namelijk uw eigen werknemers. De mensen die dagelijks met elkaar samenwerken en bij het koffieapparaat de laatste roddels uitwisselen. Maar daar ook van gedachten wisselen over alle interventies die in hun ogen wel en niet werken. Het enige wat u moet doen is hun te vertellen welke richting de organisatie uit moet gaan en dan naar hun te luisteren.
Een voorbeeld
Een organisatie die ik begeleid bij het aanboren van deze kennis en ervaring, organiseerde een evenement dat precies twaalf uur duurde. Drie projectteams werden ‘opgesloten’ in een ruimte met de opdracht om concrete, eenvoudig in te voeren maatregelen bedenken die de winstgevendheid van hun projecten verbeteren.
Twee maanden later evalueerden we de stand van zaken. Wat bleek, met de maatregelen die zij bedachten zijn ze in staat om tussen een half en een heel miljoen aan kosten te besparen. Dus zonder al te veel inspanning heeft de directie door gewoon te luisteren naar de eigen mensen de winst weten te verbeteren.
Boor de kennis van uw medewerkers aan
De rol van de manager moet ingrijpend veranderen. In een tijd waarin we wendbare organisaties nodig hebben, moeten managers er voor zorgen dat er naar de medewerkers wordt geluisterd. Managers moeten aan kennisintegratie doen. Dat wil zeggen, door de verschillende inzichten van de medewerkers te bundelen tot een consistente strategie. Een die de organisatie in staat stelt om naast klantwaarde ook nog winst te maken.
Dat vraagt een mindset verandering van hun. Managers behoren experts te zijn in het integreren van kennis, in het luisteren naar hun medewerkers. Zij moeten het spreekwoord dat ‘een profeet in eigen stad niet wordt geĆ«erd’ omkeren in het tegenovergestelde.