Zet mensen NIET in hun kracht

Je hoort het weleens dat je mensenin hun kracht moet zetten. Nog even los van wat dat dan is, maar als we mensen in hun kracht kunnen zetten dan veronderstelt de metafoor iemand die zet. De grote indekrachtzetter. Wie zou dat anders zijn dan de manager? Maar dat is iemand wiens rol het is om anderen te besturen en dat staat nu weer erg haaks met mensen in hun kracht zetten. Misschien zeg je, de manager zorgt er toch voor dat de medewerker alles krijgt wat hij nodig heeft om zijn rol te vervullen. Maar laten we nu eens eerlijk zijn, ben jij zo’n manager tegengekomen, ik zelden en al helemaal niet iemand die me in mijn kracht zette. Het beste wat me is overkomen is Frans, die zei altijd tegen me: “John, die regels dat is niet nodig voor jou.”  Of zoiets van die strekking, zijn vertrouwen in mijn was voldoende voor mij om in mijn kracht te gaan staan. Zeg maar gewoon doen waar ik goed in ben!

Als je als organisatie mensen in kracht wil zetten, laat dat dan niet over aan manager, want dat kan niet. Beter nog is te snijden in de managementlagen, dat levert een directe besparing op. Want managers gaan vergaderen, eigenlijk is dat het enige wat ze doen, en misschien nog wat administratieve taken. Daarnaast vallen ze de klantwaardetoevoegers (de medewerkers) lastig met rapportages, kpi’s en andere zaken die geen toegevoegde waarde hebben. Mensen in hun kracht laten komen, vraagt een keuze om te vertrouwen. Je moet eens kijken wat er dan gaat gebeuren. Ja maar, wacht eens, gaat dat meteen goed? Nee, niet echt, want als mensen geleerd hebben om te doen wat je zegt, zijn ze verleerd om initiatief te tonen. Een aardig dilemma. Ik noem het de competentieval, jaar in jaar uit heb je tegen de medewerkers gezegd dat ze moesten verbeteren, je bent er bovenop gaan zitten, sterke controle alsof het kleine kinderen waren. Dan moet je niet denken dat dat zo maar een twee drie in orde komt.

Wat dan? Een aantal simpele regels:

  1. De medewerkers bepalen hoe zij het werk uitvoeren.
  2. De medewerkers geven aan hoeveel werk zij aankunnen.
  3. Een manager zegt wat zij moeten doen, zolang het maar gericht is op de klant.
  4. Eens in de zoveel tijd evalueren zij hoe zij het doen.

Dat is het, niet meer en niet minder. Ik noem die Minimaal Levensvatbare Zelfsturing. De manager geeft richting, maar daar houdt het dan ook wel mee op! Dat gaat niet in ene, dus toon je geduld.