Ordina, relaties, stakeholders en ethiek

Gelezen in de media over Ordina

Dit las ik in de krant: ,,Een groot aantal topmanagers ging op de uitnodigingen van leverancier in”, stelt Zembla. De leverancier zou destijds precies hebben geweten welke managers beslisten over de aanbestedingen. Deze moesten ,,bewerkt” worden. In speciale spreadsheets werd van elke manager bijgehouden hoeveel invloed hij had op een beslissing. Ook kregen de managers een label. Sommigen waren neutraal, anderen stonden negatief tegenover het bedrijf. Een aantal kreeg het label ‘sponsor’.

Bloggersvrijheid

Het gaat over Ordina, ik heb de tekst wat aangepast, als je het echte bericht wilt lezen surf dan naar de Telegraaf. Er zijn uit deze tekst een aantal zaken die ik er uit wil lichten.

Managers met beslissingsbevoegdheid

In elke organisatie zijn deze er. Als je leverancier bent dan zou je wel een hele slechte zijn als je niet weet wie de beslissers zijn. Als de verkopers niet hun uiterste best zouden doen om deze mensen te beïnvloeden, dan lijkt me dat een goede reden voor een pittig gesprek. Er is geen reden tot ophef.

Databases

Spreadsheets met daarin de invloed van managers op een bepaalde beslissing, dat heeft stakeholdermanagement. Hier wordt op een professionele en serieuze manier sales bedreven. Ook het label “sponsor” is niets mis mee. Dit is de manier waarop je dergelijke zaken doet. De leverancier, treft zo op het eerste gezicht geen blaam.

Wie treft dan de blaam?

De managers? Kennelijk als het ambtenaren zijn wel, want er zijn nu eenmaal aanbestedingsrichtlijnen. Maar wat dan, zijn we er met richtlijnen?

Het failliet van de amoreliteit in management

Het probleem is niet dat mensen elkaar proberen te beïnvloeden met diners of cadeaus. Dat zijn de zaken die een relatie bouwen, er is een veel dieper probleem wat zich in het DNA van onze organisaties heeft genesteld. Dat is dat management niet moreel of immoreel is, maar dat het amoreel is. Het is pragmatisch geworden en het beste ethische wat we kunnen verzinnen zijn gedragscodes. We besluiten dingen om dat het niet verboden is en binnen de richtlijnen blijft. Het gevolg is dat ieder zijn eigen maatstaf is.

Een video over ethiek

Veel meer dan vroeger vind ik dat we ons moeten richten op de ethische kanten van management. Luister maar eens naar deze videoboodschap.

Ik zou willen pleiten voor een terugkeer naar de deugdenethiek. Dat managers niet enkel een goede manager willen zijn, maar toch vooral een goed mens.