In mijn time-line kwam een post voorbij over een medewerker van Albert Heijn die van zijn bedrijf geen TikTok videootjes meer mocht maken waarop het logo van AH stond. Hij heeft toen zijn ontslag ingediend en is bij de Jumbo gaan werken. Waarschijnlijk omdat dit laatste bedrijf een minder uitgewerkt social media beleid heeft dan AH. Er stond een lovend verhaaltje over deze rebelse medewerker en de gemiste kans voor AH. We zien het vaker, dat mensen de rebel van een organisatie op het podium plaatsen en hun werkgevers waarschuwen dat rebellen nodig zijn. Vaak verwijzen zij dan naar originele denkers, die hun tijd ver vooruit waren en een impact hebben gehad op de geschiedenis. Het klinkt allemaal leuk maar het is niet meer of minder dan veel zogenaamde ‘hindsight-bias’. Het is helemaal niet zo dat elke rebel en al zeker deze TikTok meneer een impact heeft.
De meeste rebellen zijn ronduit lastige mensen die niet goed kunnen samenwerken, die hun eigen importantie grenzeloos overschatten. Ik vind dat we beter af zijn zonder ze. Ik voorspel dat deze TikTok rebel ook bij Jumbo geen langdurige carrière zal hebben, want vroeg of laat doet hij iets dat niet in lijn is met het beleid. Zo is hij gedoemd om van de ene naar de andere werkgever te hoppen. Hoewel het niet goed voor mijn stressniveau is, kan ik me regelmatig opwinden over dit soort rebel verheerlijkende uitspraken. Ik zal mijn argument verduidelijken door de supermarkt casus wat in het extreme te trekken. Denk maar even met me mee.
Stel je voor dat je kassière bij een supermarkt bent. Onlangs ben je tot de conclusie gekomen dat veel van wat er in de schappen ligt eerder vulling dan voedsel is. Je bent je bewust hoe ongezond sommige frisdranken zijn en doordrongen van het feit dat je ultra bewerkt voedsel beter niet kunt eten. Je bent altijd al rebels en eigenzinnig geweest en nu heb je een extreme levensstijlkeuze gemaakt. Je gaat voor de volle honderd procent ‘vegan’ en drinkt geen schadelijke frisdranken meer. Dat moeten de klanten weten! Elke keer als er vlees op de band ligt, waarschuw je ze voor de gevolgen voor zowel hun gezondheid als voor ons milieu. Als er Cola bij de boodschappen zit, wijs je de klant er op dat Komboecha veel gezonder is. In zekere zin bewijs je de klanten daarmee een goede dienst. Maar wat denk je dat er met jou gebeurt?
Wanneer je bij een organisatie werkt, dan moet je je aanpassen aan het beleid. Anders had je er niet moeten gaan werken. Laat de TikTokker en de rebelse kassière zelf maar een supermarkt beginnen. Je ben nu eenmaal afhankelijk van een werkgever als jezelf niet echt direct een dienst hebt waar de wereld op zit te wachten. Rebellen zijn te hanteren mits er niet te veel van zijn. Daarom lijkt het mij wenselijk dat we dit soort onaangepaste types niet verder aanmoedigen maar corrigeren om als een echte teamspeler mee te doen.
Voor die lezers die mij kennen en denken: “Maar John, jij bent toch ook een beetje rebels?”. Dat klopt dat was ik en dat ben ik. Daarom heb ik mij twintig jaar geleden ontdaan van alle bazen en ben een eigen bedrijf begonnen. Binnen Dhirata kan ik me nu focussen op de waarde die wij hebben voor onze klanten. Ik heb hen en al mijn vorige managers hiermee een grote dienst bewezen. Als je vanuit je vezels een rebel bent, begin dan je eigen toko en zet een unieke dienstverlening neer. Lukt je dat niet? Blijf dan op je plaats en werk mee in plaats van tegen!