Cultuur is net een moeras met een bodem, je verzuipt er nog net niet in, maar als je eruit wil dan gaat dat niet eenvoudig. Waarom wil een organisatie eigenlijk Agile worden? Om hier een antwoord op te vinden moeten we de historie van de organisatie ontdekken. Want gedrag uit het verleden is een goede voorspeller van gedrag in de toekomst.
Het eerste principe van Agile werken is: Onze hoogste prioriteit is het tevredenstellen van de klant door het vroegtijdig en voortdurend leveren van waardevolle producten of diensten. Zelf zeg ik altijd dat je pas echt wendbaar bent als je doorlopend van waarde blijft voor de klanten die belangrijk voor je zijn. Ook wanneer hun behoeften veranderen. Dit is toch vooral een houding! Of zoals we in de Agile Gemeenschap zeggen een ‘mindset’.
Nu de geschiedenis van jouw organisatie. Want als je voornaamste reden om Agile te worden kostenbesparing is, of tijdig opleveren van projecten, dan gaat het niet werken. Je wordt Agile om er voor te zorgen dat klanten tevreden zijn en dat blijven. Je wordt Agile om te kunnen reageren op veranderende omstandigheden. Winst, dat zou een bijeffect kunnen zijn, maar zeker geen doel.
Hoe ben je in het verleden omgegaan met klanten. Stonden zij in het middelpunt, waren zij belangrijk? Of waren het de aandeelhouders. Is het antwoord daar ja op? In dat geval moet je nog eens een keertje goed nadenken of je nu wel of niet Agile wilt worden.