BOEKBESPREKING: Magie in al je communicatie

Het boek is niet nieuw, de eerste druk was in 2015, een jaar later kwam de tweede en nog weer een jaar later in 2017 de derde druk. Ik heb het over ‘Magie in al je communicatie’ van Bas Mouton. Over het algemeen heb ik het niet zo met Nederlandse boeken, maar deze uitgave is anders. Al vanaf de eerste bladzijden wordt het duidelijk dat je hier niet te maken hebt met een schrijver die iets wil vertellen, maar met iemand die iets te vertellen heeft. Het boek heeft me zo geïnspireerd dat ik al meerdere mensen heb geadviseerd om het te kopen, hetgeen dus ook mijn advies aan jou is. Ik heb drie exemplaren gekocht en deze aan mijn kinderen cadeau gedaan omdat ik ervan overtuigd ben dat dit hen zal helpen om mensen te winnen voor hun ideeën. Want dit is een van de grote beloftes aan de lezers van dit boek en dus ook, tenminste als je het aanschaft, aan de lezers van deze blog.

In de inleiding maakt de schrijver de vergelijking met koken. Er zijn drie dimensies die een goed gerecht maken: kwaliteit van de producten, bereidingswijze en de combinatie van de ingrediënten. Zo is het ook met elke communicatie, want daar draait het altijd om: IK zeg IETS tegen JOU. Wanneer je in jouw verhaal, of dit nu schriftelijk of mondeling is, deze drie dimensies juist invult komt er magie in jouw communicatie. De eenvoud van dit korte zinnetje vind ik een handig ezelsbruggetje. Daarna behandelt het boek voor elke dimensies drie onderdelen, je krijgt dus in totaal negen adviezen om magisch te communiceren. Hoewel ik al decennia lang van communiceren mijn broodwinning heb gemaakt, opende dit mijn ogen hoe ik mijn boodschap nog beter kan overbrengen. Deze negen zijn:

• Meer JOU: actie, belofte, ja.
  • Meer IETS: bewijs, conflict, toekomst.
  • Meer IK: persoonlijk, passie, contact.

De volgorde vind ik belangrijk. Eerst meer JOU! Dat wil niet zeggen dat de eerste zinnen van de daadwerkelijke communicatie ook altijd met de ander moeten beginnen. Maar het was wel zo dat, toen ik het las, ik mezelf meteen realiseerde dat dit een punt was in mijn eigen communicatie waar ik – ik zal het maar eerlijk bekennen – toch eerder van mijzelf uitga dan vanuit de ander. Ik moet erkennen dat het JOU over het algemeen, bij mij, wat minder aan bod komt. Reden om daar iets aan te doen.

In de week dat ik de eerste hoofdstukken las over JOU, moest ik een aanbieding schrijven. Naast de dienst (het IETS) die ik zou leveren besteedde ik meer aandacht wat het voor mijn potentiële klant zou betekenen wanneer hij met mij in zee zou gaan (dat was de belofte), ook deed ik een voorstel hoe hij een eerste stap zou kunnen doen (dat was de actie). Het element van de ja had ik in mijn verhaal geweven door te refereren aan een aantal voor zijn organisatie geldende uitdagingen, kortom ik liet zien dat ik er over had nagedacht. Toen ik vroeg wat hij ervan vond was hij enthoussiast omdat hij met dit verhaal een instrument in handen had om medestanders voor dit voorstel te vinden. Vergelijkend met andere aanbiedingen die ik geschreven heb, zat hier een enthoussiaste energie op. Het was gelukt om magie in de communicatie te brengen.

Dat is de grote belofte aan elke lezer van dit boek en in die zin dekt de titel volledig de lading. De meeste mensen willen dat mensen onze adviezen ter harte nemen. Zoeken we immers niet allen medestanders voor onze ideeen. Als je daar aan wilt werken dan geeft dit boek een aantal direct toe te passen handvatten. Je kunt meteen tot actie overgaan door op deze link te klikken en het boek te bestellen, om het geld hoef je het niet te laten. Zie je dat ik in deze alinea zowel een actie vraag, een belofte doe en een aantal keer bevestiging vraag waar je alleen maar ja op zeggen kunt?

Wat je er nog bij krijgt zijn voorbeelden van TED talks met een analyse van de schrijver over in welke mate de verschillende onderdelen wel of niet zijn toegepast. Veel praktijkvoorbeelden en een aantal zeer interessante onderwerpen erbij. In tegenstelling tot veel van mijn boeken die in de kast staan, ligt deze op mijn bureau om te gebruiken.