Van goed naar best practice in projectmanagement

Heb je mijn blog van gisteren gelezen? Dit is een vervolg daarop. Het achtste plankje uit de tau te tsjing. Het gaat over goedheid. Hebben deze oude woorden betekenis voor ons die op zoek zijn naar de best practice in projectmanagement? Ja dat hebben ze. Ik citeer:

Waar je ook vertoeft: zie het als je beste woonplaats; in je gevoelens: maak je hart diep; in je vriendschap: blijf op goede voet met de mensen.

Ik heb altijd geprobeerd, wat me niet altijd is gelukt, om op goede voet met mensen te blijven. Dat is de basis voor alle succes. Als mensen je aardig vinden, dan werken al die technieken en vaardigheden ineens veel beter. Misschien is goedheid wel de enige “techniek” voor zover je van een techniek kunt spreken, die bij alle projecten werkt. Goedheid als de beste practice (woonplaats) voor de projectmanager.

Als er een ding duidelijk is dan is het wel dat projecten teamwork zijn. Het valt mij op dat projectmanagers vaak kleinerend over de mensen in hun projecten praten. Meestal deugd er iets niet. Overigens over andere projecten hebben we onze meningen ook al klaar en die zijn niet mals. Kijk maar eens naar de verschillende opmerkingen die er in je timeline rondzwerven. Als teamwork de sleutel is, is het dan niet voor de hand liggend dat we steeds op goede voet met elkaar moeten blijven?

Dit moet de basis zijn van onze boodschap, dit is de best practice: op goede voet met de mensen blijven. Dat betekent oprechte interesse in:

  • De opdrachtgever.
  • Het teamlid.
  • De resource manager.
  • De leveranciers.
  • De klant.
  • De gebruikers.

Met dat in het achterhoofd voorkom je de boze opdrachtgever, het gedemotiveerde teamlid, de tegenwerkende resourcemanager, de niet leverende leveranciers, de ontevreden klant en tot slot de doodongelukkige gebruiker. Vanuit die goedheid pas je de juiste techniek toe en communiceer je op een constructieve manier met betrokkenen. Dat mijn beste lezer, dat is nu best practice in projectmanagement.