Pamper je medewerkers het incompetentieravijn in #curlingwerkgevers

Een groot bedrijf in Nederland heeft een nieuwe cao met onbeperkte vakantiedagen. Er zijn organisaties met een chief happiness officer, want het geluk van de medewerkers staat voorop. Servant leaders die alle impediments voor de leden in hun teams wegnemen. Zou dit het begin van een nieuwe trend zijn? De curlingwerkgever is in opkomst. Daar is toch niets mis mee?

Wel, daar is nog wel wat op af te dingen!

Wie zijn spieren wil trainen, moet gewichten heffen. Wie zijn conditie wil verbeteren moet rennen of fietsen. Wie iets wil leren moet studeren. Herinner je nog de spierpijn, de vermoeidheid en de tegenzin om weer enkele uren in de boeken te zitten? Je eerste baan, de eerste keer presenteren voor een grote groep, niet echt leuk toch?

Spieren en hersenen ontwikkelen zich door weerstand. Net zoals je emoties, die toch ergens in je lichaam zitten, teleurstelling leer je alleen door je te laten teleurstellen, verdriet leer je door verdrietig te zijn, verveling leer je door je te vervelen en ga zo maar door. Uithoudingsvermogen komt door weerstand.

Weerstand is belangrijk! Iets waar de curlingwerkgever in wording rekening mee zou moeten houden. Je medewerkers worden niet competent door enkel op hun geluk te focussen, integendeel, ze worden er veeleisender van. Aan het einde van het experiment zit je met verwende volwassenen die als kleine kinderen steeds meer wensen. Dit is een heilloze weg. Een die je mensen niet competenter maakt.

Vraag het aan alle topsporters, de weg naar de top gaat langs heel veel weerstand. Daarom een tip aan alle werkgevers die graag competente medewerkers willen hebben. Maak het uw medewerkers met, wel veel respect, zeer moeilijk, dan komt het ware talent vanzelf naar boven. Want de huidige focus op geluk, betekenis en zingeving is een weg die ons het ravijn in duwt.