Mindset Epics een van de ontbrekende schakels in Agile

Wel eens over epics gehoord? Daar gaat deze blog over. Ik ben bevriend met iemand die diepgaande praktische kennis van Agile werken heeft. Hij is een doener, ik ben een denker. Het afgelopen jaar hebben we tientallen uren met elkaar gesproken over de radicale andere denkwereld van Agile ten opzichte van hoe we in 90 procent van de gevallen organiseren. Zelfs wanneer iets Agile heet, wil dat nog niet zeggen dat het dat is wat er schuilgaat achter een begrip als wendbaarheid.

“In the pocket” lees je dan op LinkedIn met een een foto van het pas verworven SCRUM certificaat. Mij bekruipt me dan het gevoel “daar gaan we weer”. We hadden een scope, hoofdleveringen, beheerspunten, werkpakketten, tezamen vormden deze een WBS of een PBS, afhankelijk van de school waar je je certificaat haalde (PMI of PRINCE2). Nu heb je Epics en User-Stories, Epics kunnen business of enabler zijn. Maar als er niets aan je referentiekaders is veranderd, dan is het niet meer of minder dan een geprioriteerde WBS, of je het nu een backlog noemt of niet. Helemaal verdacht is het als men spreekt over hybride vormen, dit getuigd van een halfslachtige wending omdat de onderliggende mentale modellen essentieel verschillend zijn.

Er ontbreekt één belangrijke categorie aan epics en dat is die van de MINDSET EPICS. Dit zijn alle belemmerende overtuigingen die er in een organisatiecultuur aanwezig zijn die een transitie naar agile werken onmogelijk maken. Let op: niet moeilijk maar onmogelijk. Want je bent agile of je bent het niet! Agile is een andere denkwijze en het vraagt nogal wat intellectueel breekwerk om je brein zo te veranderen dat agile kan stromen. Mijn goede agile vriend uit het begin van deze blog heeft daar een indrukwekkend stukje werk in mijn brein weten te verrichten, waarvoor ik hem altijd dankbaar zal zijn.

Ik noem een aantal mindset epics:

  1. Klantgestuurd in plaats van plangestuurd werken.
  2. Managers geven onvoorwaardelijk vertrouwen in plaats van te beheersen
  3. Decomponeren is horizontaal en zelden verticaal.
  4. Scope volgt uit de beschikbare middelen en niet omgekeerd.
  5. Meer doen met dezelfde mensen in plaats van hetzelfde met minder.
  6. Leerdoelen in plaats van prestatiedoelen.

Dit zijn er maar een paar en afhankelijk van jouw ervaring en de mate waarin je je brein hebt getraind in het innemen van andere overtuigingen zul je in staat zijn om deze wending te maken. Een wendbare organisatie kan wanneer je wendbare mensen hebt. Wendbare mensen zijn dat omdat ze hun brein veelzijdig hebben gemaakt.

Hoe zit dit  eigenlijk met jou? Houd deze blog in de gaten want ik zal hier vaker over gaan bloggen.