Wij hebben een traditie in ons gezin, in het Pinksterweekend kamperen we in Houffalize. Een goede gelegenheid om in de natuur de helende kracht van het gezin te ervaren, een tijd waarin we samen eten, drinken, plezier hebben, maar bovenal praten over de dingen die ons bezig houden. Gesprekken waarin we ervaringen en inzichten delen. Onder de luifel van de tent sprak ik met een van onze dochters over blogs, podcasts en social media. Ik leerde iets wat mijn denkbeelden verdiepte, zo diep dat ik de consequenties daarvan nog niet goed kan overzien. Ineens vielen puzzelstukjes op zijn plaats. Lieve lezer laat ik je meenemen in die gedachtegang. Hier komt wat ze zei:
“Maar dan moet je jouw publiek wel vanuit Liefde benaderen!”
Als je mij al langer volgt, dan weet je dat ik de dingen rationeel probeer te benaderen en allergisch ben voor wat zweverig lijkt. Mijn beide dochters zijn wijze vrouwen dus vader kan niet anders dan deze zin tot zich laten doordringen. Want Liefde met een hoofdletter L is allesbehalve zweverig en veel meer dan een gevoel van verliefdheid. Deze Liefde is de keuze om het beste met een ander voor te hebben. Wat dit prive voor mij betekent dat is me overduidelijk, ik heb gekozen voor mijn vrouw, kinderen, hun partners en onze kleinkinderen, maar wat betekent dit professioneel? Maak ik daar dezelfde keuze?
Ik train, coach en adviseer mensen in het ontwikkelen van adaptief leiderschap in organisaties. Een van de onderwerpen waar we het vaak over hebben, is het motiveren van medewerkers. Hoe doe je dat het beste? Momenteel is de zelfbeschikkingstheorie een van de beste beschrijvingen van hoe je mensen motiveert. Volgens de wetenschappers die deze inzichten hebben ontwikkeld, zijn er drie basisbehoeften die ons motiveren: autonomie, verbondenheid en competentie. Bedenk dat wanneer leiders motiveren hun interventies per definitie extrinsiek zijn, terwijl we juist gebruik willen maken van de intrinsieke motivatie, want alleen die is duurzaam.
Ieder mens die deze behoeften wil bevredigen ontdekt de tegenstrijdigheid ervan. Want te autonoom verbreekt banden, terwijl te verbonden je autonomie aantast, wie competenter is dan een ander wekt jaloezie op wat weer niet goed voor de verbondenheid is. Hoe ontwarren we deze knoop en wie vindt de heilige graal? Dat doen we met Liefde, een keuze om het beste te willen voor de anderen in onze omgeving. Kijk maar hoe dit werkt.
Managers of leiders die hun mensen willen motiveren maken een bewuste keuze om de autonomie, verbondenheid en competentie van hun medewerkers te ontwikkelen. Dit is één totaalpakket en heel iets anders dan goedbedoelde gesprekken om medewerkers in fictieve functieprofielen te persen. Dit is de heilige graal van leidinggeven die senior management moet drinken. Hoe? Dat ga ik in een reeks blogs beschrijven, maar ik ga hierover ook een training ontwikkelen. Als je daar meer over wilt weten, stuur me dan via LinkedIn een bericht, dan houd ik je op de hoogte.